Als we zo doorgaan wordt gevoel een heel schaars goed

Ik vraag me wel eens af of hoogsensitieve personen niet de laatste mensen in de westerse maatschappij zijn die überhaupt nog in directe verbinding staan met hun gevoel. We gaan volgens mij, als we niet uitkijken, vrij rap naar een meer synthetische wereld toe zonder gevoel, zonder hart, waar kunstmatige intelligentie een steeds dominantere rol gaat spelen, zoals we nu merken met, het is maar één klein voorbeeld, ChatGPT.

Ik geloof dat tegen de tijd dat er in onze mainstreammedia over toegepaste technologie bericht wordt, er al heel wat jaartjes achter de schermen aan gesleuteld is door wereldmachten, die kijken hoe iets als wapen, controlemiddel of inkomstenbron ingezet kan worden, om pas eventueel daarna in de burgermaatschappij ingebracht  te worden. Dan denk ik bijvoorbeeld onder andere aan klonen, kunstmatige baarmoeders, en ook het al genoemde kunstmatige intelligentie. Hoe makkelijk is het tegenwoordig om mensen en hun publieke opinie te sturen en te beïnvloeden zonder dat ze het überhaupt door hebben. Een voorbeeld daarvan is dat toen een serie als Lord of the Rings, dus niet de prachtige en magische films, die een paar miljard koste om te realiseren heel veel slechte reviews kreeg van de gewone man, er in de kranten artikelen begonnen te verschijnen met soortgelijke koppen als “waarom LOTR ondanks alle kritiek toch een heel goede serie is. Hilarisch, of tragisch? Je mag zelf kiezen…

De stem van het volk is de stem van God

Vox populi, vox Dei: “De stem van het volk is de stem van God”. Romeinse machthebbers wisten al dat je het volk maar beter kan verdelen en moet blijven afleiden met brood en spelen, want als ze samen in opstand komen is het snel gedaan met de zittende macht. Kunstmatige intelligentie en het internet maken dit controleren en beheersen zo ongelofelijk veel makkelijker tegenwoordig, om nog maar te zwijgen van een groot deel van de mensheid die na jaren oefenen nu zelf ook heel serieus werk lijkt te willen maken van de totale disconnectie van het zelf en de ander, al dan niet “geholpen” door bewustzijn dat volledig van gevoel is ontdaan.

Moet je je voorstellen dat als we zo doorgaan gevoel een heel schaars goed wordt. Dan kan je maar beter nu leren hoe je dat liefdevol kan laten stromen. En als je ruimhartig bent kun je er nu alvast heel veel van delen met anderen zodat ook zij kunnen ervaren hoeveel oprechte verbinding dat oplevert.

Dus voel, liefdevol mens. Voel je gevoelens zonder oordeel, en sta ze toe. Speel er mee, dans er mee, en wees er mee.
Want niet alleen ben je gevoelig genoeg om alles te voelen, je bent ook krachtig genoeg om ze te dragen. Niet alleen voor jezelf, maar voor het hoogste goed van iedereen.

Foto van Gordon Volckmer

Gordon Volckmer

Gordon Volckmer is de oprichter van Nieuwetijds, een platform voor liefde, verbinding en bewustwording. Sinds 2009 publiceert hij artikelen, podcasts en online programma’s waarin spiritualiteit op een heldere en toegankelijke manier wordt verkend.In zijn werk onderzoekt hij thema’s zoals bewustzijn, zelfliefde en persoonlijke transformatie. Gordon schrijft wekelijks in de nieuwsbrief van Nieuwetijds en is host van de Nieuwetijds Podcast.Wil je meer van zijn werk ontvangen? Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief. Meer over Gordon vind je op zijn persoonlijke website: gordonvolckmer.com.
nieuwetijds 5-hoek

Overige artikelen

Ben ik lelijk? Zo kijk je voorbij je uiterlijk
De hulp van je gidsen bestaat soms uit tegenwerking
Heilige geometrie: de patronen achter alles wat bestaat
Zielengroepen: wat ze zijn en hoe je ze herkent
Je hart verkennen kan alleen door te onthaasten
Water helen met sterrentaal: het verhaal van Cathy
Ware liefde: de betekenis volgens Thich Nhat Hanh
Relatiekoorden verbreken: energetische banden loslaten
Vrij Zijn: de uitwerking van het 2-2 portaal
Negatieve energie van anderen: herkennen en reinigen
De spiegelmeditatie: leer om telkens weer van jezelf te houden
Je beschermengel: 7 manieren om gelukkiger te zijn